Az önvezető autók világa már ténylegesen itt van a küszöbön és kopogtat. A világ vezető autógyártói a Teslával az élen elképesztő összegeket fordítanak arra, hogy ez a technológia minél előbb megjelenjen az utakon. De mit jelent ez a jövőben az átlag számára? A kutatás és a fejlesztés nagy sebességgel halad, és valószínűleg annyira megváltozik az autóhasználat, mint amikor az autó felváltotta a lovakat a múlt század elején.
A jelenlegi autók számítógépekkel és szoftverekkel vannak felszerelve, számos érzékelővel és kamerával, hogy minél több információ álljon rendelkezésre az autó működéséről.
Az önvezető autókon is van egy manuális irányítás gomb, melynek megnyomásával a tesztelő mérnök átveheti a kontrollt bármelyik pillanatban, tehát jelenleg még minden önvezető autóban van hagyományos kormány, pedálok és váltó csakúgy, mint egy hétköznapi autóban.
A teljesen önvezető autókból ezeket is kiveszik – csak ülj be, állítsd be az úticélt, a többit majd az elektronika és a technológia elvégzi. Ez a végső megoldás, bár annak ellenére, hogy egyes gyártók már azt ígérték készen lesznek 2023-ra, jelenleg nincs teljesen önvezető autó a kereskedésekben.
A brit kormány már évekkel ezelőtt közölte, hogy vezetővé kívánnak válni az önvezető autók terén, ennek megfelelően több százmillió fontot invesztálnak az üzletágba. A vezető mentes kifejezést az iparágban tevékenykedők közül sokan félrevezetőnek tartják, mivel a technológia bevezetésére még hosszú éveket kell várni, továbbá jelenleg a szabályok sem teszik lehetővé, hogy egy autót kormány nélkül engedjenek az utakra.
2016 – Vezetési asszisztencia rendszer
Rengeteg kamera és érzékelő figyeli a veszélyeket, valamint az AEB (vészfék-asszisztens) működésbe hozza a fékeket, hogy elkerüljük a lehetséges ütközéseket. A sávelhagyást megakadályozó technológia az úton tartja a járművet, és egyes modellekben már megjelent az alacsony sebességű asszisztencia rendszer, mely képes volt irányítani a kormányzást, gyorsítást és fékezést.
2018 – Első lépések az önvezetéshez
Ez az év mérföldkőnek számított, az autók okosabb vezetést segítő rendszereket kaptak. A felelősség ugyan itt is a sofőröké, mivel, ha a technológia meghibásodott, át vehették a vezetést. Egyhuzamban körülbelül három percig elengedhető el a kormány, ha valami gond történik akkor a rendszer biztonságosan félreállítja az autót.
2020 – Automatizált vezetés
Az érzékelő, radar, kamera és lézer már képes arra, hogy teljes képet kapjon az előtte lévő útviszonyokról. Tud biztonságosan kormányozni, fékezni és gyorsítani.
2025 – Teljesen önvezető autók
A szakértők szerint itt az autók már képesek lesznek háztól házig szállítani az utasokat, teljesen maguktól, anélkül, hogy hozzáérne bárki is a kormányhoz. 2025 után már legördülhetnek a gyártósorokról az első olyan gépkocsik, ahol az embernek semmi esélye sem lesz átvenni az irányítást. Persze ezek első körben tesztfázisban lesznek, de 2027-re már elérhetőek lesznek ezek a modellek is.
Az autókban lesz egy úgynevezett fekete doboz ( és persze saját mobilinternet), mely a repülőgépekhez hasonlóan könnyen elemezhetővé teszi egy esetleges baleset körülményeit. De biztosak lehetünk abban, hogy ha megjelennek a teljesen önvezető kocsik akkor a jogszabályokat újra kell gondolni. Rengeteg a kérdőjel: ki a hibás baleset esetén, vagy például kell-e jogosítvány az önvezető autóval közlekedőnek? De a legnagyobb megválaszolatlan kérdés az önvezető technológiával kapcsolatban az a biztosítási fedezet: kié a felelősség egy baleset esetén, ha nem a sofőré az irányítás?
A szabályalkotók különbséget tesznek a magasan automatizált járművek és a teljesen önvezető járművek között. Egyes javaslatok szerint a jogosítvánnyal rendelkező sofőröknek újra kéne vizsgázniuk egy önvezető autón, hogy bizonyítsák azt, hogy vissza tudják venni az irányítást. De biztosak lehetünk abban, hogy ez a változás alaposan fogja felkavarni az állóvizet, és a hagyományos jogosítvány szerzés is meg fog változni, ahogy láttuk ezt már az automata váltóknál.
Ez a technológia akkurátusabb vezetést tesz lehetővé, csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, és jobban kihasználható az utak kapacitása, arról nem beszélve, hogy a közlekedési balesetek jelentős része is elkerülhető lenne.
Az önvezető autók egyik buktatója maga a környezet. Lehet az autóban bármilyen radar, kamera, irányítás, a mostani útburkolati jelek elég változékonyak és itt még hozzá jönnek az időjárási körülmények, baleseteket. Ahogy arról az okos városoknál már beszéltünk, ezek jelentik a jövőt.
Próbálhatunk ellene tiltakozni, de a jövőt és a mobilitást nem lehet megállítani. Az, hogy tíz év múlva mi lesz a többi autóval, és a vezetőkkel azt nem lehet jelenleg tudni. Mindenképpen biztosak lehetünk abban, hogy a hagyományos autók évtizedeken belül eltűnnek, úgy ahogy az elektromos és alternatív hajtású autók is ki fogják szorítani a többieket az utakról. Ez talán egy távoli kép, de érdemes körbe nézni, és ráébredünk arra, hogy talán közelebb van, mint gondolnánk. A vélemények megoszlanak, de a legtöbb ember számára a vezetés és autózás nem más, mint egy cselekedet, ha ezt egy gép megkönnyíti akkor annak örülni fognak. Ahogy elhagytuk a lovakat és a szekereket, úgy fogjuk elhagyni a kormánykeret is.