Az állandó PC vs. Konzol párharc közepette sokszor meg is feledkezünk a mobilos játékok térnyeréséről. Az ilyen és ehhez hasonló cikkeket olvasva és az Xbox-t nyomkodva felmerülhet a kérdés: van még bármilyen létjogosultsága a mobilos játékoknak? A válasz egyszerű: hát persze!
A mobiljátékok piaca 2023-ra nagyobb lett, mint a konzolok és a számítógépes játékoké együttvéve.
A tavalyi évben a mobilon játszható játékok a világ összes játékának felét tették ki. Mivel ezek az appok egy olyan eszközön találhatók, ami gyakorlatilag a modern ember kezében többet van, mint bármely más használati tárgy a hétköznapok során, ezért valahol logikus, hogy a mobilos játékok piaca óriásira növekedett az elmúlt évek során. Itt persze teljesen más a játék metódusa, mint egy konzol, vagy egy számítógép esetében. Rengeteg olyan játék van, ami melléktevékenységként szolgál és a felhasználó általában közben mást is csinál. Ezek leginkább alkalmi játékok, amikkel nem kell sok időt bajlódni, de mondjuk egy három-négy buszmegállót kitesznek.
„Előrejelzések szerint 2022-ben a mobiljátékok adták a globális videó-játékipar bevételeinek 50 százalékát, és hetente több mint egymilliárd játékot töltenek le a felhasználók. Noha tavaly valamelyest csökkent az iparág bevétele, a mobiljátékok piaca várhatóan tovább bővül, a játékosok száma a 2020-as 2,9 milliárdról 2025-re elérheti akár a 3,6 milliárdot is.”
A mobiljainkat átlagosan olyan kétévenként cseréljük le. Ehhez igazodik a legtöbb részletfizetési konstrukció is a mobilszolgáltatóknál, ha jobban megfigyeljük. Az ilyen gyakran cserélt eszközök mindig sokkal gyorsabban fejlődnek, mint az olyanok, amelyeket lassabban fejlesztenek, mint például a konzolok. Az ilyen rohamos ugrások lehetővé tették, hogy a készülékekre fejlesztett mobilos játékok is ilyen szinten, ilyen tempóban váljanak egyenrangú partnerré az ismert felületek mellett.
Ha csak egy példát nézünk a rengetegből a Call of Duty mobilos verziója olyan szintre lett fejlesztve, hogy a megrögzött PC-s, vagy épp konzolos emberek is azt mondják, ez azért már „elég jó”. Egy átlag felhasználónak pedig tökéletes FPS élményt nyújt amellett, hogy nem kellett beruháznia egy olyan eszközre, amit lehet, hogy csak havonta egyszer kapcsolna be. Gyakorlatilag a mobilos játékoknak ez a legnagyobb „hatalma”.
Időszakos játékok
Ezek olyan játékok, amik se nem alkalmi játékok, se nem olyanok, amely felett órákat kell ülni egyhuzamban. Az ilyen játékok azok, amelyek általában stratégiai alapon fekszenek és bizonyos időközönként el kell végeznünk feladatokat, majd várnunk kell, amíg újra learathatjuk a búzát, kiszállíthatjuk a pizzát, vagy épp beszerezhetjük a megfelelő árukat az irodánkba.
Az ilyen jellegű mobilos játékok azért népszerűek, mert bár rendszeresen kell velük foglalkozni, a velük töltött idő nem olyan sok, ezért egy gyorsabb szünetben, utazáskor, vagy épp este az ágyban is meg lehet csinálni azt a kevés kis feladatot, amit épp igényel, cserébe az agyunk mindig megkapja a jutalmát, hiszen ilyenkor 1-2 küldetést le tudunk zárni, be tudunk fejezni, így ez a bizonyos „megérkezés” érzés elég sokszor kerülhet megélésre, így elégedetten zárhatjuk le a napot.
Mikrotranzakciók, reklámok, bosszankodás
Természetesen semmi sincs ingyen, amit letöltünk a Play áruházból, vagy az App store-ból. Ha pénzt nem is kell utalnunk egyből, mert maga a játék ingyenes, akkor vagy a játék közben felmerülő mikrotranzakciókkal fizetünk, hogy teljes legyen a játékélmény, vagy pedig a végtelen mennyiségű reklám elfogyasztásával, ami egy játék során akár percenként is megjelenhet.
Ezek legtöbbször fél perc hosszúságú videós tartalmak, amelyek vagy relevánsak számunkra, vagy nem, de végig kell kínlódnunk annak érdekében, ha játszani szeretnénk. Persze ilyenkor megkapjuk a lehetőséget, hogy megvegyük a játékot és eltűnjenek a reklámok. Ezt rengetegen meg is teszik, ha esetleg többször szeretnének az adott mobilos játékkal játszani a jövőben.
Akkor mit nem tudhat egy mobilos játék?
Eddig szinte kizárólag arról beszéltünk, hogy milyen előnyöket tudnak a mobilon játszható játékok, de arról kevésbé, miért nem szeretik annyira az ’igazi gamerek’. Ami egy darab képernyőn nem tud megtörténni az a professzionális irányíthatóság. Ehhez mindenképp külső eszközökre van szükség, legyen az egy kontroller, vagy egér és billentyűzet, az érintőképernyő teljesen egységes felületén esélytelen olyan jól irányítani egy autóversenyt, vagy egy lövöldözős játékot, mint akkor, amikor egy fizikai eszköz van a kezünkben.
Természetesen szinte mindenkinek ott a lehetőség a kezében, úgyhogy ki kell próbálni mindent és csak utána érdemes elítélni a mobile gaminget, mint műfajt.
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.