Az aggasztó adat láttán sokunkban felmerül a kérdés: ugye nem valamelyik családtagom lesz a következő? Különösen azok a szeretteink vannak veszélyben, akik kevésbé ismerik a digitális világot és sokszor nehezebben tájékozódnak az online térben. Mit tehetünk tehát, hogy megvédjük őket a digitális csalóktól? A Médiaunió szakértői hasznos gyakorlati tippeket gyűjtöttek össze.
Egyre többen aggódnak, hogy szeretteik is áldozatul eshetnek az internetes és banki csalásoknak – és erre sajnos jó okuk van. A Médiaunió Alapítvány – a Magyar Bankszövetséggel és a KiberPajzs Programmal együttműködésben zajló – „A kulcs te vagy!” című kampánya keretében az IPSOS-sal készített kiberbiztonsági felmérést. A válaszokból kiderül: a magyar felhasználók több mint húsz százaléka vált már online csalás áldozatává, ráadásul a kiberbűncselekmények elkövetői egyre kreatívabb eszközökkel csalják tőrbe áldozataikat, megtévesztve ezzel még a rutinos internethasználókat is.
Érthető, ha az egyre aggasztóbb, csalásokról szóló hírek után sokaknak fejtörést okoz, hogyan védhetnék meg szeretteiket. „A legjobb, ha összehívjuk a családi kupaktanácsot – mondja Szinai Ádám, a KiberPajzs kommunikációs szakértője –, és együtt végigvesszük azokat a gyakorlatokat, amelyek egy kis odafigyeléssel mindenki számára természetessé válhatnak.”
Az internetes banki csalók nem mindig az interneten keresztül szedik áldozataikat: a telefon is veszélyes lehet.
„Gyakori módszer, hogy telefonon keresztül próbálnak áldozatokat csalni a hamis felületekre és alkalmazásokra – hívja fel a figyelmet Szinai Ádám. – Emellett természetesen az sem ritka, hogy egyszerűen egy telefonhíváson keresztül próbálják kiszedni a gyanútlan emberek személyes és banki adatait.”
Szerencsére vannak tipikus mondatok, amelyek azonnal elárulják a csalót. Érdemes ezeket végigbeszélni az egész családdal, és figyelmeztetni őket: ha ezek egyikét hallják, azonnal tegyék le a telefont.
Természetesen mindezt nem könnyű egyszerre fejben tartani – különösen éles helyzetben. Ezért érdemes kinyomtatni és jól látható helyre kitenni „A kulcs te vagy!” sorvezetőjét, amely ide kattintva tölthető le.
A családi kupaktanácson természetesen arról is szót kell ejteni, mi a teendő, ha megtörtént a baj. „Csalás gyanúja esetén mindig a banki ügyfélszolgálatot kell először hívni – mondja Szinai Ádám. – A legtöbb pénzintézet telefonos menüjében külön menüpont van a visszaéléseknek, így azonnal a megfelelő ügyintézőhöz kapcsolják az ügyfelet.”
A következő lépést már az ügyintéző határozza meg: gyakran javasolják, hogy a segítségükkel haladéktalanul tiltsuk le a bankkártyát, illetve szükség esetén az elektronikus csatornákhoz való hozzáférést. Ez azért fontos, mert a limitek nullára állításával átmenetileg ugyan megakadályozhatjuk a következő kártyás tranzakciót, teljes biztonságot a kártya (szükség esetén az elektronikus csatornák) tiltása jelent. Miután az érintett beszélt az ügyfélszolgálattal, ne felejtse el megtenni a rendőrségi feljelentést sem!
A kiberbűnözők és banki csalók ellen tehát folyamatos körültekintésre van szükség! Odafigyeléssel és megfelelő tájékoztatással azonban hatékonyan megakadályozhatjuk, hogy szeretteink áldozattá váljanak.
Mobilnet: Tarr.hu