A mai rohanó világunkban egyre inkább jelen van a depresszió, a stressz, a megfelelési kényszer és a szorongás, illetve egyéb mentális problémák.
Ez amint láthatjuk és tapasztalhatjuk velejárója a technológiai fejlődésnek, az információáramlás felgyorsulásának, illetve az, hogy nem csak azonnal, de minden olyanról is hírt szerzünk akarva akaratlanul, amihez igazából semmi közünk.
Az online világ mindamellett, hogy olyan kapukat nyitott meg,amelyről pár évtizede még nem is gondoltuk volna, hogy valaha létezni fognak, nagyon sok árnyoldalt is magával hozott. A közösségi oldalak, kütyük és a rohanó életmód egyre jobban éreztetik hatásukat a mentális állapotunkon. Sokszor a felnőtt korosztály ilyen szempontból vagy csak magára gondol, vagy épp magára sem, de legkevésbé foglalkozunk gyermekeink lelki és mentális egészségével.
Mitől lesznek agresszívak, vagy épp depressziósak a gyermekek?
Mivel ők az első olyan generáció, akik eleve úgy nőnek föl, hogy ezek a dolgok adottak, teljesen máshogy kell kezelnünk az ilyen eszközökkel és oldalakkal való kapcsolatukat, hiszen nincs meg bennük az a bizonyos szűrő, ami azt mondja "ez nem nekem való, nem érdekel, felesleges stb..."
A COVID lelkileg és mentálisan is nagyon megviselt minden generációt, ez alól egyáltalán nem kivételek a fiatalok sem. Emellett a leterheltség a másik komoly tényező, ami okozhat ilyen jellegű megnyilvánulásokat. Ahogy haladunk előre az időben, egyre nagyobbak az elvárások az oktatási intézményekben. Egyre kevésbé tudják a gyermekek kiélvezni a gyermekkor ártatlanságát és naivitását, illetve azt, hogy azt kezdenek az idejükkel, ami csak jól esik.
„A Covid alatti bezártság és elszigeteltség még ma is érezteti a hatását, ezt sajnos sokan hajlamosak alábecsülni, de tapasztalható, hogy sokan nem tértek vissza még a régi kerékvágásba és elzárkóznak, nehezen nyitnak újra. Főként a gyerekek esetében fontos ennek a feldolgozása, hisz őket is egyre több stressz éri, egyre nagyobb a leterheltségük. A tinikre egyébként is jellemző a magukba fordulás, a szülők pedig sokszor nem veszik észre, mi mindennel küzdenek, de ha igen, akkor is nehéz kezelni az ilyen helyzeteket. Egyre többször találkozunk azzal, hogy a gyerekek egy agresszív-depresszív hatás alá kerülnek és bármelyik irányba nagyon könnyen átbillenhet a mérleg”
- fejtette ki Katona Zoltán, az Art Of Living Hungary tanára, aki azt is elárulta, a szülőknek és gyerekeknek szervezett tanfolyamaikon számos megoldási és stresszkezelő technikát mutatnak be.
Megoldást jelenthet az inspiráció
Nem feltétlenül megoldás egy-egy rövidtávú büntetés, vagy tiltás. A gyermekeknek ugyanúgy, mint a felnőtteknek szükségük van arra, hogy értsék miért fontosak azok a feladatok, amelyeket el kell végezniük, illetve tudniuk kell azt mi és miért jó nekik, ugyanis ekkor tudnak ellenállni majd azoknak a negatív behatásoknak, amik a mindennapi élet során érik őket. Ez feltétlenül szükséges a jó mentális állapot megőrzéséhez.
„A lényeg, hogy hosszabb távú inspirációt adjunk a gyerekeknek. Ha egy egyszerű példával kellene szemléltetnem, vegyük mondjuk a fűnyírást. A szülő azt szeretné, ha a gyerek lenyírná a füvet. Ezt többféleképpen érheti el, az egyik, hogy ráparancsol a csemetére, aki megcsinálja ugyan, de csak rövid távon működik, mert ezt csak a szülő szeretné igazán és a szülő-gyerek kapcsolatnak sem tesz jót. A másik megoldás, ha motiválja valamivel a gyereket, mondjuk zsebpénzzel, vagy egyéb jutalmazással. Ez talán néhány alkalommal működik, de a gyerek továbbra sem lát magában a fűnyírásban semmi jót, csak a jutalmat nézi. Ha viszont elmondjuk neki a saját példánkon keresztül, hogy nekünk ez miért jó, vagy együtt nekiállunk és megcsináljuk, ez már egy közös élményt és értelmed ad a gyereknek, akinek később is jó eséllyel jut majd eszébe a kellemes emlék és már magától fogja kérni vagy megcsinálni”
- magyarázta Katona Zoltán.
Az Art of Living Hungary önkéntesei egyébként több rendszeres tanfolyamot is indítanak felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt, amelyeken a szülő- gyerek kapcsolat megoldásain fáradoznak. Ezeket a tanfolyamokat nem csak szülőknek, hanem pedagógusoknak, oktatóknak és olyan embereknek ajánlják, akik napi szinten foglalkoznak gyerekekkel, ugyanis valamiért itthon még mindig nincs akkora divatja a mentális egészséggel való foglalkozásnak.
„A tanfolyamainkon tapasztalataink szerint a gyerekek teljesen máshogy nyílnak meg, hiszen nem az ismert közegükben vannak, és ilyenkor sokkal könnyebben beszélnek a problémáikról is. Az a célunk, hogy olyan mély és időtálló értékeket mutassunk be a gyerekeknek, amelyek biztos pontot jelentenek nekik a későbbiekben, ezáltal a kortársaik, környezetük negatív hatásaira is ellenállóbbak lesznek. A szülőknek és a pedagógusoknak is nagy segítség lehet, ha megtanulják megérteni és kezelni ezeket a helyzeteket. Légzéstechnikákat, meditációs technikákat tanítunk a szülőknek és a gyerekeknek, ezáltal javul a kommunikációjuk, nyugodtabbá, önbizalommal telibbé válnak és könnyebben birkóznak meg a negatív helyzetekkel is”
- zárta gondolatait Katona Zoltán.