És már az első bekezdésben ki kell magamat javítani, hiszen a Nielsen Közönségmérés publikált adatai alapján továbbra sem múlik a magyarok televízió iránti függősége. Ezeknek a fényében nem halt meg, és nem is költözött máshova. Hatvan éves kor felett, azonban alatta tarol a streaming.
2022 negyedik negyedévében értelemszerűen a 15-29 évesek tévéztek a legkevesebbet átlagosan napi 2 óra 33 percet, míg a legintenzívebb tévénézők jellemzően a 60 év felettiek voltak naponta 7 óra 40 perccel. Az elmúlt évekhez képest a legnagyobb mértékű csökkenés az 50 év feletti korosztálynál látható: 2022 utolsó negyedében 6 óra 52 percet tévéztek egy átlagos napon, 17 perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban, és 24 perccel kevesebbet, mint 2020-ban.
A tévére szánt időnk 40%-át fordítottuk a sokféle nézői igényt kielégítő, általános szórakoztató csatorna csoportra, mely naponta közel 5 millió nézőt ért el. A műsoridejük legalább felében a különböző TV-sorozatokat kínáló sorozat csatornák több mint 2 millió nézőt értek el. Tehát a lakosság jelentős része még nem temetné a TV-t.
Világszinten más a helyzet, hiszen a szórakoztatóipari és elektronikai eszközök terjedésével egyre kevesebben látnak potenciált a tévézésben. A Strategy Analytics kutatócég szerint a szektor jövőre nagyjából 30 milliárd dollárral nagyobb bevételt fog termelni, mint 2022-ben.
A pénz nagy része azonban már nem a hagyományos csatornákon érkezik majd a rendszerbe, ezeken a területeken ugyanis már tényleg nincsen túl nagy növekedési potenciál. A különböző tévés cégek, hagyományosan két forrásból jutottak pénzhez: a műsorokért előfizetési díjat kértek, illetve a reklámokért fizettek a hirdetők. Jelenleg is ezekből tevődik össze a bevételek nagyjából háromegyede.
Azonban már ez az arány is kisebb, mint néhány évvel ezelőtt, a következő években pedig tovább csökkenhet az ilyen hagyományos bevételi csatornák jelentősége.
A bevételt már olyan szolgáltatások termelik, amelyek interneten keresztül jutnak el a nézőhöz ilyen a Telekom TV GO vagy a Yettel MyTV.
A Strategy Analytics azzal számol, hogy a következő öt évben a piacra kerülő 30 milliárd dollárnyi többletforrás 90 százalékban az ilyen szolgáltatókhoz kerülhet.
Hogyan veri be a szögeket a kábelszolgáltatók koporsójába a Netflix?
A Netflix lett a kortárs médiaipar meghatározó vállalata, 232 millió fizető előfizetővel szerte a világon. Ennek a fő oka a kényelem, és az ár. Hiszen ugyanúgy nézhetünk vele filmet táblagépen, mint telefonon, illetve természetesen tévékészüléken is. Továbbá, az előfizetéssel több eszközön is elérhetővé válik a hatalmas kínálatuk. Ebben a kínálatban valóságshowktól kezdve a blockbuster filmeken át a dokumentumfilmekig bármit megtalálunk náluk. A Netflix megzavarta a televíziós ipart, és arra kényszerítette a kábeltársaságokat, hogy változtassanak üzleti tevékenységükön. Azonban ez nem sok jóval kecsegtet számukra, hiszen a legtöbb okostévé már alapból tartalmazza a Netflix alkalmazást, így simán kiváltható vele a hagyományos tévé.
Netflix egyre nagyobb hangsúlyt fektet a külföldi piacokra, amikor pár éve Magyarországon is lokalizálttá vált a szolgáltatás, azaz a kezelőfelület már magyarul is működni kezdett, egyre több sorozat és film elérhető a kínálatukból magyar felirattal vagy akár szinkronnal. Ha nincs ötletünk arra, hogy mit főzzünk, arra is könnyen és gyorsan választ találhatunk a Netflixen.
A teljes kínálatot tekintve több mint 5000 sorozatuk és filmjük van, bár országonként eltérő, hogy ennek mekkora részéhez férnek hozzá az előfizetők. Azt, hogy mennyire komolyan veszik a tartalomgyártást jól mutatja az, hogy szinte hetente mutatnak be saját filmet.
A Netflix másik vitathatatlan előnye az, hogy a kínálatot, az egyéni preferenciák mellett a közösség is formálja, hiszen egy algoritmus dolgozik a háttérben, ami csoportokba rendezi a preferenciát, egymás mellé sorolva a rokon műfajokat.
De ki van még a piacon?
Népszerű a HBO MAX, akik itthon előnnyel indultak, mert rögtön magyar szinkronos és feliratos tartalmakat kínáltak, és olcsóbbak is, mint a Netflix. Nemrég árat emeltek, de még így is kevesebbe kerül egy hónapra a közvetlen HBO MAX-előfizetés, mint a Netflix alapcsomagja. Itt is több ezer film és sorozat érhető el jelenleg. Előfizetői számokat nem árulnak el, de arányokat igen, és ebből is látszik a növekedés drasztikus mértéke.
Illetve a Disney+ is egyre népszerűbb hazánlban ugyanis, a kínálatát alkotó több ezer Disney-, Pixar-, Marvel-, Star Wars-, National Geographic- és Star-filmmel és -sorozattal egyedülálló a piacon. A Disney+ szolgáltatások egész sorát nyújtja a standard előfizetési díjért:
Az exkluzív, csak itt látható saját gyártású műsorok, ikonikus mozifilmek, szórakoztató showműsorokon túl akár hét különböző profil beállítására is van lehetőségünk. Valamint a 4K Ultra HD streaming Dolby Vision és Dolby Atmos technológiákat külön költség nélkül élvezhetjük. Valamint képes az egyidejű, párhuzamos streamingre akár négy különböző képernyőn.
A saját véleményem egybevág azzal, amit az amerikai szakértők is vizionálnak. Az pedig, hogy a hagyományos értelemben vett tévézés egyre inkább rétegspecifikusan szorul ki a köztudatból. Ahogy a DVD is szépen lassan rétegdologgá avanzsált, vizet nem zavar, tudomásunk van róla, mégsem vásárolunk túl gyakran ilyet.
Még egy generáció, és érdektelenné fog válni a kábeltévé, annak ellenére is, hogy vannak már műsor-rögzítő szolgáltatások. A fiatalabb generáció számára teljesen érthetetlen a TV műsor újságok fogalma, és az, hogy nem nézhetünk meg egy filmet bármikor, bárhol, reklámok nélkül.
A digitális tér kínálta lehetőség és kényelem, amit már említettem a bankszektorban a FinTech cégeknél, itt is lépéselőnyt biztosít, illetve egy olyan réteget szólít meg akik már ebben nőttek fel. Nem hal meg, csak átalakul. Mint minden, mint mi is!